Във Weltmuseum (Музея за световно изкуство), Виена, 30 март 2023 – 9 януари 2024 е изложена колекция от работите на съвременни японски калиграфи.
Изложбата се организира по случай 80-тата годишнина на групата Keiseikai през 2020. Заради пандемията се налага да се отложи. Първоначалният надслов е „Японски калиграфи, посветени на Виена“ и е замислена като благодарствен жест от японска страна за щедрата помощ, оказана от австрийската столица през 2011, когато източната част на острова е ударен от мощно земетресение, довело до ядрената авария във Фукушима.
Колекцията представя калиграфията в преливането ѝ към абстрактно изкуство, където, според думите от прес-съобщението на сайта на музея, тялото и съзнанието/ума са едно.
Самото течение на съвременната японска калиграфия е особено интересно в оттласкването си от връзката между графиката на японския език, където една немалка част от думите се изписва с идеографски символи, заети от китайски, т.нар. канджи. При тях няма директна връзка между изписването и фонетичната стойност на знака, а се отпраща към някаква идея, която изписването предава. В някои случаи знакът отпраща към конкретен предмет от реалността, който разпознаваемо стои в остовата на идеограмата, напр. yama планина 山 или kuchi уста 口. В други случаи (повечето) връзката между значението и графиката е загубено. Както вече стана дума, дори и когато графиката напомня на значението, звуковата стойност на знака остава нещо отделно, което по никакъв начин не се предава от изписването.
При съвременната калиграфия знакът прави още една стъпка към еманципацията си като се отказва от конкретните си очертания и по-скоро остава следи от чистата динамика на движението, с което ръката го начертава. По този начин произведенията се доближават до тенцинциите на абстрактния (пост)експресионизъм, където изразявенато на кинетичността е сякаш един от носителите на смисъла и осново градиво на композицията и конструирането на художествената линия. Плътността на линиите, върху чието редуване стъпва традиционно калиграфията (като пряк резултат от силата на натиска, движението, плавността или рязкостта на ръката), се довежда до игра на плътности, на наситеност на мастиленото петно, особена динамика на присъствията и отсъствията връху повърхността на платното.
Езикът на абстрактната калиграфия стъпва върху отдалечаването си от връзките на значенията и отпращанията към реалността като конструира собствен код, с който генерира и предава друго съобщение. Ситуацията на общуване е доведена отвъд границите на диадата означаемо-означаващо и по този начин стъпва на и отвъд границите на рационалното.
В инстаграм има не малко профили на съвременни артисти, работещи в сферата на съвременната япоска калиграфия, по-долу споделям на посоки няколко, които държа под око: